Łożysko pracujące w chłodni – jak zapewnić długą żywotność i niezawodność pracy jaki smar dobrać do pracy w niskich temperaturach ?
Praca w warunkach chłodni i tunelów chłodniczych wymaga odpowiedniego podejścia do konserwacji i doboru smarów do łożysk i węzłów smarnych narażonych na niskie temperatury. Niskie temperatury, wilgoć i konieczność wysokiej czystości powierzchni to czynniki, które mogą szybko przyczynić się do awarii maszyn, jeśli nie zastosujemy odpowiednich środków ochrony i smarowania. Jednym z kluczowych elementów w tych środowiskach są łożyska. Dobór właściwego smaru oraz sposób jego aplikacji wpływa na ich żywotność, bezpieczeństwo i efektywność pracy. W artykule omówimy, czy uniwersalny smar do plastiku i metalu może być skuteczny w łożyskach chłodniczych, oraz jakie zalety ma biały smar na niskie temperatury do plastiku i metalu przy stosowaniu do łożysk i innych punktów smarnych.

Dlaczego smarowanie łożysk w chłodni jest wyzwaniem? Łożyska są istotnymi elementami w maszynach przemysłowych – od linii transportowych po systemy wentylacyjne i chłodnicze. W chłodniach muszą funkcjonować w ekstremalnych warunkach, gdzie panuje niska temperatura, często poniżej zera. W takim środowisku typowe smary mogą zawieść, prowadząc do uszkodzenia łożyska i awarii całego systemu. Syntetyczny smar na niskie temperatury do plastiku i metalu jest odpowiedzią na wyzwania dla smarów stosowanych w chłodniach , ponieważ posiada właściwości, które minimalizują tarcie i zapewniają ochronę przed wilgocią oraz zamarzaniem. Jest on bardziej odporny na zestalanie się i ma większą stabilność w niskich temperaturach niż tradycyjne smary.
W chłodniach często spotyka się urządzenia wykonane zarówno z metalu, jak i plastiku. Kompatybilność smaru z różnymi materiałami jest kluczowa, aby uniknąć ich uszkodzenia. Uniwersalny smar do plastiku i metalu dostosowany parametrami do niskich temperatur sprawdza się doskonale, ponieważ jest bezpieczny dla obu tych powierzchni. Zapewnia jednolitą warstwę ochronną, która zmniejsza tarcie i chroni przed korozją, jednocześnie nie wchodząc w reakcje chemiczne z powierzchniami plastikowymi ani metalowymi. Wybierając smar do elementów pracujących w chłodni należy o kompatybilości smaru z wieloma płaszczyznami pamiętać.
W chłodniczych warunkach każda operacja konserwacyjna jest wyzwaniem, dlatego producenci sprzętu dążą do minimalizacji częstotliwości smarowania. Smary stosowane w takich środowiskach muszą charakteryzować się wysoką trwałością. Dzięki właściwościom nowoczesnych smarów możliwe jest podejście, w którym można raz posmarować łożysko, a efekt tego smarowania utrzymuje się przez długi czas, nawet w trudnych warunkach pracy.
Wysokiej jakości smary do łożysk w chłodniach zawierają dodatki zapewniające:
- - trwałą ochronę przed wilgocią,
- - odporność na niskie temperatury i zmienne warunki pracy,
- - długotrwałe utrzymanie smaru na powierzchni łożyska.
Szczególnie w chłodniach, gdzie obowiązują restrykcyjne podejście do czystości i higieny, biały smar zyskuje na popularności i wydaje się być jedyną alternatywą . Jego główną zaletą jest to, że jego kolor pozwala łatwo kontrolować aplikację i stan na powierzchniach. Dzięki jasnej barwie można szybko ocenić, czy smar pozostaje równomiernie rozłożony, a ewentualne miejsca wymagające ponownego smarowania są łatwe do zidentyfikowania.
Uniwersalny smar do plastiku i metalu jako rozwiązanie dla branży chłodniczej jest najrozsądniejszym rozwiązaniem, dla branży chłodniczej, gdzie wiele elementów konstrukcyjnych jest wykonanych z różnych materiałów, uniwersalne smary są niezastąpione. Uniwersalny smar, który sprawdzi się zarówno na powierzchniach plastikowych, jak i metalowych, eliminuje konieczność stosowania różnych produktów do poszczególnych elementów. To nie tylko ułatwia konserwację, ale również zmniejsza koszty. Długotrwała ochrona w chłodni jest możliwa dzięki uniwersalnym smarom, które oferują trwałe smarowanie już po jednej aplikacji. Oznacza to, że wystarczy raz posmarować łożysko, a efekt będzie widoczny przez miesiące lub nawet lata. Smary do zastosowań chłodniczych są projektowane tak, aby były wysoce odporne na ekstremalne warunki, co sprawia, że wymagają rzadszej konserwacji.
W naszej ofercie jest wiele smarów które są polecane do smarowania łożysk i węzłów smarnych pracujących w chłodniach lub tunelach chłodniczych a jednym z najbardziej dopasowanych do wymagań jest produkt Molykote EM-60L.
Podstawowe parametry smaru EM60L przedstawia tabela niżej:
|
Norma
|
Treść
|
Jednostka
|
Wynik
|
| |
Kolor
|
|
Biały
|
| |
Olej bazowy
|
|
Polialfaolefina PAO
|
| |
Zagęszczacz
|
|
Mydło litowe
|
| |
Dodatki przeciwcierne (wypełniacze)
|
|
Smary stałe (w tym teflon PTFE)
|
| |
Zakres temperatur pracy
|
°C
|
-60 do +130
|
|
DIN 51 562
|
Lepkość kinematyczna oleju bazowego w temperaturze 40°C
|
mm2 / s
|
18
|
|
JIS K 2220
|
Penetracja zmieszanego smaru (60 cykli)
|
mm/10
|
325
|
|
DIN 51 818
|
Klasa spójności NLGI
|
|
0
|
|
JIS K 2220
|
Punkt zrzutu
|
°C
|
195
|
|
—
|
Gęstość w temperaturze 20°C
|
g/ cm3
|
0,88
|
|
JIS K 2220
|
Strata wskutek parowania (22 h, 100°C)
|
%
|
0,3
|
|
JIS K 2220
|
Uwalnianie oleju (24h, 100°C)
|
%
|
5
|
|
JIS K 2220
|
Odporność na utlenianie
|
kPa
|
20
|
|
JIS K 2220
|
Stopień korozji blachy miedzianej
|
|
1a
|
|
ASTM D 2596
|
Obciążenie spawalnicze (test maszyny ciernej czterokulowej, 1500 obr./min/60 s)
|
N
|
3140
|
|
ASTM D 2266
|
Stopień zużycia (test 4-kulowy, 1200 obr/min/392 N/75°C/1 h)
|
mm
|
0,77
|
|
JIS K 2220
|
Moment oporu obrotu łożyska tocznego w niskiej temperaturze -40°C przy rozruchu / 20 minut po uruchomieniu / w trybie pracy
|
H*m
|
0,039/-/0,02
|
Kombinacja materiałów w parze ciernej
- Metal - Metal
- Metal - Plastik
- Metal-Elastomer
- Plastik - Plastik
- Plastik - Elastomer
Smar dostępny jest w opakowaniach 1kg i 16 kg
Pełne dane produktu i możliwość zakupu na stronie https://sklepsmary.pl/products/molykote-em-60l-niskotemperaturowy-smar-syntetyczny-do-elementow-z-tworzyw-sztucznych
Smar Molykote EM-60L jest idealny do stosowania w przemyśle oraz w urządzeniach, które pracują w środowiskach o zmiennej i bardzo niskiej temperaturze, takich jak maszyny budowlane, rolnicze czy systemy transportowe.